GLADTRAINING

GLA:D®: voorlichtings- en trainingsprogramma bij heup- en knieartrose

GLA:D® is een voorlichtings- en trainingsprogramma voor patiënten met heup- en knieartrose, dat is gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Het programma vermindert pijn en voorkomt dat klachten verergeren. Zo kunnen patiënten in hun eigen buurt en met eigen inzet een knie- of heupprothese uitstellen of zelfs voorkomen. Binnen dit programma werken Máxima MC, huisartsenorganisatie PoZoB en fysiotherapeuten in regio Eindhoven nauw samen.

Patiënten in dit programma worden door de huisarts verwezen naar de fysiotherapeut in de buurt. De behandeling bij de fysiotherapeut bestaat uit ongeveer twaalf oefensessies. De fysiotherapeut maakt voor elke patiënt een persoonlijk programma dat past bij zijn of haar situatie. De voorlichtingssessies* vinden plaats in het ziekenhuis, waar de patiënten informatie krijgen over onder meer de symptomen, risicofactoren en het omgaan met artrose.

*Let op: vanwege het coronavirus is het mogelijk dat de voorlichtingssessies digitaal plaatsvinden, in plaats van in het ziekenhuis. Deelnemers ontvangen hier meer informatie over van hun zorgverlener.

Wat is artrose?

Artrose is een veel voorkomende aandoening van het kraakbeen in gewrichten. Kraakbeen is de beschermlaag van de botuiteinden in een gewricht die zorgt voor soepele bewegingen en het opvangen van krachten. Artrose ontstaat als dit kraakbeen beschadigd raakt. In Nederland hebben bijna 1,5 miljoen mensen last van artrose. Artrose komt vaak voor in de knie en heup.

Zorg stroomlijnen voor patiënten met artrose

Bij dit programma werken Máxima MC, huisartsenorganisatie PoZoB en fysiotherapeuten in de regio nauw samen om de zorg voor patiënten met artrose te verbeteren. Zij zijn dit programma als eersten van Nederland gestart. Met het programma stroomlijnen zij de zorg voor artrosepatiënten in de regio en werkt iedere fysiotherapeut volgens een wetenschappelijk aangetoond programma.

Máxima MC ziet elk jaar een grote groep artrosepatiënten op de polikliniek die niet in aanmerking komen voor een prothese-operatie. Deze patiënten kunnen veel baat hebben bij het voorlichtings- en trainingsprogramma GLA:D®.

Geïnteresseerd?

Heeft u last van artrose en wilt u deelnemen aan GLA:D®? Neem dan contact op met uw huisarts of één van de deelnemende fysiotherapiepraktijken. Zij kunnen samen met u bekijken of u voor het programma in aanmerking komt.