BORSTONTSTEKING

BORST ONTSTEKING

Borstvoedende of kolvende moeders kunnen te maken krijgen met een borstontsteking tgvhardnekkig verstopte

melkkanalen. Dit uit zich in een pijnlijke, soms rode plek

op de borst, die warm aan kan voelen. Ander ongemak kan zijn: moeizamer verloop borstvoeding en ziekte en/of koorts van de moeder.

De reguliere behandeling bij verschijnselen van borstontsteking is o.a. het voorschrijven van antibiotica. Antibiotica verstoort de darmflora waardoor er gemakkelijk een schimmelinfectie kan optreden. De schimmelinfectie kan vervolgens spruw veroorzaken bij moeder en kind.

Via het MMC Veldhoven zijn wij in aanraking gekomen met een voor ons nieuwe behandelmethode, ontwikkelt door een Canadese kinderarts (Jack Newman). Hij behandelt borstontsteking en verstopte melkkanalen bij borstvoedende vrouwen met ultrageluid en rapporteert hier zeer positief over.

BEHANDELING

De behandeling met ultrageluid bestaat uit twee sessies, daags na elkaar en wordt gegeven door een fysiotherapeut. Het is weinig belastend voor de moeder, iedere behandelplek wordt 5 minuten behandeld en het is pijnloos. Meestal is het effect na de eerste behandeling al voel-, en zichtbaar.

Wanneer na twee behandelingen geen effect is opgetreden wordt de behandeling gestaakt. Direct na de behandeling moet u, uw kind voeden en/of kolven. De behandeling wordt door de zorgverzekeraar vergoed indien u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie.

ERVARINGEN

1. De meeste vrouwen waren na twee behandelingen van hun klachten verlost.
  2. Hierdoor blijkt behandeling met anti-biotica veelal niet nodig
  3. De betrokken vrouwen reageerden zeer positief op de behandeling.
  4. De vrouwen die behandeld werden volgens deze methode, gaven vaak aan dat ze graag eerder van de behandeling gehoord hadden en verzochten ons om hieraan meer bekendheid te geven.
  5. Ook van verloskundigen en kraamverzorgsters horen we positieve reacties.