0497 - 530383 info@merasfysiotherapie.nl

gevolgde cursussen; oncologische cliënten en triggerpointbehandeling

Om meer kennis te verkrijgen over medische achtergronden in de oncologie en de fysiotherapeutische mogelijkheden hierbij heeft Annemarie de 3 daagse cursus oncologische cliënten; fysiotherapeutische mogelijkheden  gevolgd.  De cursus maakt deel uit van een leerlijn die die gaat over de oncologie binnen de fysiotherapie.

Onderwerpen die aan bod kwamen: medische aspecten; de invloed van oncologische processen en de medische behandeling (operatie, bestraling en chemotherapie) op het fysieke functioneren van mensen. M.n. de symptomen (vermoeidheid, pijn, bewegingsproblematiek) en de consequenties voor de lichamelijke belastbaarheid van mensen werd besproken. Verder de psychosociale aspecten die een belangrijke rol spelen en natuurlijk de fysiotherapeutische mogelijkheden voor deze cliënten.

—–

Daarnaast hebben Bernadette en Suzanne de 4 daagse cursus manuele triggerpointbehandeling gevolgd.

In ons lichaam kunnen triggerpoints voorkomen die onverklaarbare klachten kunnen veroorzaken. Een triggerpoint is een lokale verkramping in een spier die pijn, tintelingen of gevoelloosheid veroorzaakt. Triggerpoints ontstaan vaak als gevolg van een vorm van overbelasting. Een triggerpoint veroorzaak (chronische) uitstralingspijnen die vaak niet als oorzaak van een triggerpoint worden herkend. Van belang is dat de pijn van een triggerpoint kan uitstralen naar andere plekken in het lichaam, de zogenaamde “referred pain”. Een triggerpoint kan in een spier worden gepalpeerd als een gevoelig plek in de spier. Een triggerpoint kan manueel goed worden behandeld.